Välkommen!

Här skriver och publicerar Kristinedalskolans elever i årskurs 6. I vår klass har alla elever en iPad.

torsdag 16 maj 2013

PRAO Kevin

Hejhej! Jag ska skriva om min PRAO! Jag praoade hos min pappa, han jobbar på Volvo's Safety Center. Det finns bara 2 sånna krock test labb i hela världen så han har varit på TV flera gånger. Men tyvärr så får man inte ta kort där inne, eller man kan ju det om man vill ha böter.. xD På måndagen fick jag se en lastbilskrock i 30 km/h, sätta up och ta ner kameror och mycket mer! Det roligaste var nog krocken. (: På tisdagen så skrev jag .MII filer och fick ställa in kameror. Vi körde ingen krock på tisdagen, men jag gjorde en film på krocken dagen innan!(måndagen) På onsdagen blev jag bjuden på Burger King eftersom det va sista dagen, vilket var jätte snällt! Denna dagen körde vi en krock, det va en krock på 50 km/h och det va också en lastbilskrock. Det finns en video på internet som heter Clive Alive som vi kanske kan se någon gång, som handlar om Volvo's Safety Center! Men det var allt jag får berätta om, hejdå! (: ~Kevin

2 kommentarer:

  1. Vilken spännande PRAO!! Det verkar vara ett jättehäftigt yrke. Vilken utbildning behöver man om man nu skulle vilja jobba där?
    Skönt att du inte tog några kort man vill ju inte få böter...... Vi ska definitivt kolla på videon. Kanske redan i morgon!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du gillade din PRAO. Men det visste jag ju redan. :) Tänkte bara hjälpa till med länkar om labbet på Youtube.

    CLIVE ALIVE (engelsk version):

    http://www.youtube.com/watch?v=lydNxM5KV8M
    ______________________________________________

    INTRO PRESENTATION AV LABBET:

    http://www.youtube.com/watch?v=yEdvvVT7718
    ______________________________________________

    VOLVO LASTBILSKROCK på labbet. Nästan samma typ som du Kevin fick se live.

    http://www.youtube.com/watch?v=eVpzP2_JnRQ
    ____________________________________________

    Till sist ett klipp som visar hur vi tar in en krock som hänt ute på fältet för att rekonstruera och göra den i våran krockhall. Här har man tagit reda på vinklar och hastigheter och beräknat på krocken i datorn. Sen återskapar vi krocken i labbet. Mycket Nöje!

    http://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88
    _________________________________________________________

    Kram på dig! :) //Pappa :)

    SvaraRadera